jë vëzhguesi të zakonshëm të politikës dhe të ideve të shekullit XX në shikim të parë do t’i krijonte pasqyrimin sikur çdo ide dhe lëvizje, që është karakteristike për kohën tonë, do të mund të kuptohej më mirë po të shikohej si zhvillim i natyrshëm i prirjeve që kanë qenë mbizotëruese qysh në shekullin e XIX. Vitet e pesëdhjeta dhe fillimi i viteve të gjashtëdhjeta kishin qenë vite të qeta. Për habinë e shumëkujt, pikëpamja se idetë politike kishin shteruar u sfidua nga një valë revoltash dhe demonstratash të studenteve që preku shumë vende të Evropës në periudhën e viteve 1967-1968.
Lëvizja studentore italiane filloi të merrte përmasa më të fuqishme në prill-maj 1966, kur ne Romë u organizuan disa demonstrata të mëdha që përfunduan me përleshje. Vala e dytë më e madhe e demonstratave zgjati nga nëntori 1967 deri në verën e vitit vijues dhe u përhap pothuaj se në të gjithë Italinë. Studentët kërkonin bursa më të larta dhe kushte më të mira për studime në universitet. Ashtu si dhe në vendet e tjera evropiane, protestat e tyre u kthyen në revoltë kundër shoqërisë që udhëhiqte. Një anketë e realizuar në vitin 1963 në Spanjë kishte treguar se 77% e studentëve nuk ishin të interesuar për politikë, por gjatë viteve që pasuan radikalizmi avancoi me shpejtësi. Në shkurt të vitit 1965, filluan demonstratat ku sfida ishte e hapur; Universiteti i Barcelonës u mbyll në prill 1966 dhe në pranverën e 1968-s, lëvizja kishte prekur bukur shumë Spanjën. Shtysa politike e lëvizjes studentore në Britani, në krahasim me to, ishte më e kufizuar. Në disa raste studentët zaptuan ndërtesat e universiteteve dhe shumë nga kërkesat e tyre për reforma në universitet detyrimisht u pranuan. Megjithatë, vlen të theksohet se me përjashtim të demonstratës kundër luftës në Vietnam, në tetor 1968, ato nuk patën sukses në sigurimin e mbështetjes masive të publikut për qëllimet e tyre më të gjera politike.
Tek udhëheqësit e lëvizjeve kishte edhe të tillë që kishin një vizion më largpamës dhe që kishin arritur të kuptonin se pushteti në vendet më të përparuara ishte aq solid dhe mjetet për represion ishin aq të shumta, sa që përpjekja për të marrë pushtetin ishte pothuajse e pashpresë. Gjykimi i tyre ishte se sistemi ishte i ngulitur aq thellë dhe kjo gjendje vinte në dyshim të madh apo të pamundur një ndryshim.
Gjashtëdhjeteteta shënon të parën lëvizje të madhe e të njëkohshme në tërë Evropën e përgjumur të pasluftës. Ishte kjo, pas aleancës së madhe antifashiste, e para lëvizje e madhe e shtrirë në të dy anët të ndara në mënyrë aq absurde, në njërën anë lindja kurse në anën tjetër perëndimi. Ishte kjo një përpjekje e dëshpëruar për t’u ngritur mbi logjikën e Luftës së ftohtë dhe për të dalë jashtë kallëpeve të mendimit dhe të veprimit të programuar.
Duke e pasur parasysh historinë e Evropës së pasluftës së Dytë Botërore një homogjenitet i saj i plotë ishte pothuajse i pamundur. Jugosllavia, Zvicra dhe Belgjika përbënin shembuj të dukshëm të shteteve që në përbërjen e tyre kishin më shumë se një komb. Disa nga kombet etnike në Evropë, që jetonin në kuadër të shteteve të tjera, kishin një lloj autonomie, por nuk aspironin për pavarësi të plotë, ose iu refuzua autonomia e plotë nga autoritet qendrore. Në dy dekadat e para pas luftës, nacionalizmi i këtyre kombeve pa shtet nuk luajti ndonjë rol të madh politik, por në vitet 70 dhe 80 në këtë drejtim pati ndryshime të theksuara.
Në fillim të verës së vitit 1968 në Francë nuk kishte ndonjë situatë shperthyese, por gjithsesi kishte një shkallë të lartë të pakënaqësisë. Kësaj gjendjeje i kishte kontribuar paternalizmi i regjimit të De Golit, frazat boshe si dhe dështimet e tij sociale dhe ekonomike. Për një periudhë të shkurtër kohore, përkatësisht më 23 qershor 1968, një milion njerëz që brohorisnin “Franca francezëve” mbushën rrugët e Parisit në një marshim drejt sheshit “Konkord”. Ministri i Brendshëm kishte synim që të shuheshin trazirat. Gradualisht punëtorët lanë punën në fabrika, kurse edhe studentët u larguan nga kolegjet të cilat i kishin pushtuar. Grupet ultraradikale të studentëve u nxorën jashtë ligjit dhe komunistët e akuzuar nga gjenerali për gjoja komplot u tërhoqën kudo. Se mbeshtetja nuk kishte fuqinë e duhur dëshmon fakti që në zgjedhjet e qershorit forcat e majta pësuan disfatë. Pavarësisht nga fitorja e golizmit, grupe njerëzish e ndienin se ajo fitore ishte boshe. Tashmë lëvizja studentore i kishte evidentuar qartë dobësitë e atij regjimi. Lihej shumë për t’u dyshuar se qeveria do ta kalonte lehtë ketë goditje që kishte marrë prestigji i saj. Kjo në fakt u dëshmua jo më larg se gjashtë muaj më pas kur kriza financiare tregoi se kriza nuk kishte marrë fund assesi.
Ngjarjet në Francë inkurajuan lëvizjet studentore në shumë vende të tjera. Mirëpo, në asnjë vend tjetër këto lëvizje nuk mundën të shkaktonin një lëvizje masive; ndikimi i tyre, pavarësisht nga publiciteti që iu bë, në përgjithësi mbeti i kufizuar në universitete. Lëvizja studentore gjermane, e udhëhequr nga SDS-ja socialiste, bazën e saj tradicionale e kishte në Berlinin Perëndimor, që ishte universiteti më i lirë dhe më përparimtar nga të gjitha universitetet gjermane.
Lëvizja studentore italiane u bë e njohur fillimisht në prill-maj 1966, kur në Romë u organizuan disa demonstrata të mëdha që përfunduan me përleshje. Vala e dytë më e madhe e revoltës së të rinjve zgjati nga nëntori 1967 deri në verën e ardhshme dhe u përhap pothuajse në pjesën më të madhe të Italisë. Studentët kërkonin bursa më të larta dhe kushte më të mira në universitet, por ashtu si edhe në vendet e tjera evropiane, protestat e tyre u kthyen në revoltë kundër shoqërisë që e udhëhiqte vendin.
Dilema kryesore me të cilën ndesheshin lëvizjet e rinisë ishte se kërkesa e tyre për liri absolute binte ndesh me realitetet komplekse politike-ekonomike që kufizonin lirinë dhe demokracinë. Ata ishin në konflikt jo vetëm me neokapitalizmin, por me sistemin modern shoqëror në përgjithësi, pasi ata, sipas tyre, përmbanin elemente të forta shtypjeje.
Demonstratat e studentëve në Pragë, në nëntor të vitit 1967, që lidheshin me kushtet e jetesës në konvikte, u shtypën brutalisht nga policia. Me shtypjen e këtyre demonstratave përgjithësisht në masë u arrit një lëvizje e gjerë solidariteti. Po të kishte qenë e vetme, protesta e studentëve do të kishte qenë po aq e paefektshme sa edhe demonstratat e studentëve të Varshavës, e pranverës 1965, por ajo përkoi me një krizë akute në udhëheqjen e partisë. Forcat “liberale”, të mbështetura nga sllovakët, kishin shumicën në Komitetin Qendror dhe ata shfrytëzuan rastin për një sulm frontal kundër shkeljes të vazhdueshme të demokracisë së brendshme të partisë nga ana e grupit të Novotnit. Në fillim të janarit të 1968-s, Novotni dhe konservatorët u zhveshën nga funksionet e tyre dhe u vendos një udhëheqje e re nën drejtimin e Aleksandër Dubçekut më parë sekretar i parë i partisë sllovake.
Liberalizimi në Çekosllovaki rastisi me një ashpërsim të theksuar të politikave sovjetike, si të brendshme ashtu edhe të jashtme dhe prandaj ai, nga këndvështrimi sovjetik, ishte shumë provokues.
Pushtimi i Çekosllovakisë ishte një qetësim dhee frikë e madhe për Varshavën dhe Berlinin Lindor; trupa nga të cilat vende morën pjesë në operacionin ushtarak. Pjesëmarrja e trupave gjermane, për ta thënë me delikatesë, nuk ishte dhe shumë e dëshiruar; por Ulbrihti dhe kolegët e tij kurrë nuk kishin qenë burra të ndrojtur. Megjithëse morën pjesë edhe njësi hungareze. Edhe Budapesti dukej qartë se nuk e ndjente veten mirë; kujtimet e 1956-s ishin ende të freskëta. Udhëheqësit sovjetikë, nga dëshira për të pasur më shumë argumente bindëse, pretenduan se historia do ta justifikonte veprimin e tyre, por ndërkohë Çu En Lai, kryeministri kinez, e quajti pushtimin shembullin më të qartë të politikës fashiste të përdorimit të forcës. Shqipëria foli dhe e dënoi këtë pushtim duke e trajtuar si “agresion fashist”. Edhe Jugosllavia shprehu shqetësim të jashtëzakonshëm për “pushtimin e paligjshëm” të Çekosllovakisë dhe mobilizuan ushtrinë e tyre; ndërkaq që udhëheqësit rumunë e quajtën atë si “një shkelje flagrante të sovranitetit kombëtar të një vendi socialist”.
Veprimi i sovjetikëve u dënua pa dyshim ashpër në kryeqytetet perëndimore, por politika e qeverive mbeti ajo e mosndërhyrjes. Sipas tyre, kjo qe një çështje krejt e brendshme ndërmjet Bashkimit Sovjetik dhe njërit prej aleatëve të tij.
Pushtimi u dha fund shpresave për një ndryshim gradual të Evropës Lindore. Tani më dukej shumë qartë se iniciativa për ndonjë ndryshim thelbësor në karakterin e regjimeve komuniste mund të vinte vetëm nga Moska. Nuk kishte asnjë shenjë se një ndryshim i tillë mund të pritej logjikisht në një të ardhme të afërt. Ngjarjet e 1968-s treguan se armiqësia e sovjetikëve ndaj sistemeve politike të ndryshme nuk ishte zvogëluar dhe se, duke përjashtuar rrethana të paparashikueshme, Lufta e Ftohtë do të vazhdonte për një periudhë të pacaktuar.
Shumë vende të Evropës lindore kanë qenë të kërcënuara nga grindjet nacionale, por vetëm në një rast diskutohej me të drejtë vetë ekzistenca e shtetit e ky rast ishte pikërisht Jugosllavia.
Përgjithësisht mund të konkludohet se lëvizjet në vendet perëndimore kishin kryesisht programe majtiste, kurse në vendet lindore programe më demokratike, ku pretendohej lirimi nga sistemet ngulfatëse socialiste. Në skenën evropiane kishin dalë me zhurmë dhe pothuaj se në të njëjtën periudhë kohore Lindja e Perëndimit dhe Perëndimi i Lindjes, dhe të dyja palët ishin të pa kënaqura. Në këtë rast Kosova dhe çështja e pazgjidhur kombëtare e shqiptareve në Jugosllavi ishin një rast sui generis në krahasim me vendet e tjera.
Shqiptarët kërkonin të trajtoheshin të barabartë me kombet e tjera në Jugosllavi. Në këtë kuptim si një zgjidhje politike kërkesa për Republikën e Kosovës ishte shumë e arsyeshme. Në fakt alternativa për jetësimin e kësaj të drejte për Kosovën ishte shtruar edhe në takimin e delegacionit të shqiptarëve të Kosovës me Titon në Beograd, në tetor të vitit 1968. Titoja me atë rast kishte dhënë një përgjigje diplomatike, por në fakt ishte e prerë në mohimin e kërkesave të shqiptarëve, duke deklaruar se “Republika nuk i zgjidh të gjitha problemet”.
Në rrethanat kur kërkesa për Republikë u përhap shumë dhe u mirëprit në popull, por nuk u përkrah publikisht nga politikanët e Kosovës, lëvizja ilegale në Kosovë e konsideroi atë si objektiv të ri për të cilin duhej punuar e luftuar.
Përveç diskutimeve kushtetuese, manifestimeve të shumta me rastin e 500-vjetorit të Skënderbeut (1968), lëvizjet studentore në Evropë më (1968) etj. qenë faktor shtytës në luftë për zgjimin kombëtar të shqiptarëve në Jugosllavinë përgjithësi e në Kosovë në veçanti. Studentët u bënë bartësit kryesorë dhe u vunë në ballë të përpjekjeve dhe luftës për të drejta kombëtare, duke kërkuar realizimin e të gjitha të drejtave që i gëzonin të tjerët në federatën jugosllave.
Demonstrata e parë masive në Kosovë u organizua në Prizren, më 6 tetor 1968, ku nga demonstruesit u kërkua që Kosovës t’i jepej e drejta e vetëvendosjes. Menjëherë, më 8 tetor, demonstrata të ngjashme pati në Suharekë, kurse më 19 tetor 1968 demonstrata me kërkesë për Republikën e Kosovës u organizuan në Pejë. Këto ishin demonstratat e para në Kosovë pas Luftës së Dytë Botërore. Më 27 nëntor të vitit 1968 u organizuan demonstrata masive në kryeqytetin e Kosovës në Prishtinë si dhe në Gjilan, Ferizaj e Podujevë. Demonstrata më e fuqishme ishte ajo e Prishtinës, me ç’rast demonstruesit duke marshuar nëpër qytet u përleshën masivisht me forcat policore të cilat u sollën në mënyrë shumë të vrazhdë.
Ndër parullat kryesore të demonstruesve ishin: “Kosova Republikë”, “Duam vetëvendosje”, “Duam bashkimin e viseve të banuara me shqiptarë me Kosovën”, “Duam Kushtetutë”, “Duam Universitet” etj. Gjatë përleshjeve tejet të ashpra ndërmjet forcave policore dhe demonstruesve në Prishtinë u vra nxënësi Murat Mehmeti.
Ndonëse u shtypën me dhunë një demonstratë e tillë u organizua në Tetovë një muaj më pas kurse demonstrata e fundit ishte ajo e Ulqinit që u organizua më 3 qershor 1969.
Demonstratat e vitit 1968 për herë të parë e nxorën në sipërfaqe problemin e madh të pa zgjidhur të shqiptarëve në Jugosllavi, problem që qarqet shtetërore ishin përpjekur ta mbanin të mbyllur në forma të ndryshme. Ndëshkimi i aparatit shtetëror të dhunës për demonstratat ishte i madh. Përveç të vrarëve dhe të plagosurve pati edhe shumë të burgosur dhe të përndjekur nga policia, largime nga puna dhe presione të tjera.
Megjithatë, edhe efektet e këtyre demonstratave ishin jashtëzakonisht të rëndësishme. Ndonëse nuk u realizuan kërkesat kryesore u shpejtua themelimi i Universitetit, u miratuan amendamentet kushtetuese përmes të cilave u krijua një hapësirë më e gjerë politike për veprim, u rrit veprimtaria shkencore, botuese, kulturore etj.
68-a, ku dolën në skenë Lindja e perëndimit dhe perëndimi i Lindjes, ishte mjaft domethënëse. Perëndimorët ishin të gatshëm të hiqnin dorë vullnetarisht nga “Bota e tyre e lirë dhe demokratike”, nga “shoqëria e konsumit mirëqenies dhe bollëkut” në favor të një “parajse”, ku do të kishte barazi e siguri të plotë sociale për dallim nga lindorët që do t’i jepnin të gjitha këto me të dy duart, vetëm për një copë të vogël të “parajsës” (po ashtu të imagjinuar në anën tjetër perëndimore. Secila palë kishte “parajsën” e saj zhgënjyese dhe një “parajsë tjetër “ngushëllonjëse”. Sidoqoftë, Evropa po lëvizte dhe po sfidonte status quonë evropiane. Muri i hekurt që ndante Evropën në dy pjesë, po goditej në të njëjtën kohë nga të dyja anët. Edhe demonstratat e Beogradit dhe Zagrebit të vitit 1968 e kishin lindjen dhe perëndimin e tyre specifik. Mirëpo, ndryshe nga rreshtimi në skenën evropiane Zagrebi ishte më afër perëndimit të lindjes, kurse Beogradi më afër Lindjes së Perëndimit.
Nëse nuk mund të konkludohet lehtë se demonstratat e Beogradit dhe Zagrebit u bënë nën ndikimin e atyre të Evropës mund të pohohet me siguri të plotë se gjashtëdhjeteteta shqiptare nuk mund të ishte “siç është quajtur pa të drejtë” “jehonë e vonuar e demonstratave të Beogradit e të Zagrebit” (Branko Horvat). Sepse gjendja në të cilën ndodheshin në Jugosllavi ishte krejtësisht e veçanta nga ajo e popujve të tjerë për rreth.
Gjashtëdhjeteteta shqiptare e kishte edhe socialen, edhe demokratiken, por mbi të gjitha e kishte kombëtaren, e cila në kushtet ekzistuese të shqiptarëve nuk mund të mos ishte parakusht i të gjithave, diç universale dhe ekzistenciale. Prandaj, pranvera shqiptare e gjashtëdhjetetetës e kishte më shumë vulën e nëntorit se sa të majit.
Përveç produkt i kohës, i koniunkturës së krijuar dhe kërkesave imediate gjashtëdhjeteteta shqiptare ishte kryesisht manifestim i vazhdimësisë së pandërprerë të lëvizjes sonë kombëtare.