​Astronomët zbulojnë një re të çuditshme pluhuri

​Astronomët zbulojnë një re të çuditshme pluhuri

Më: 27 mars 2022 Në ora: 16:16
Foto nga përurimi i librit

Astronomët kanë zbuluar një re pluhuri në madhësinë e një ylli të tërë, 330 vite dritë larg, si pasojë e përplasjes mes dy ekzoplaneteve që po formohen.

Kjo mund të sigurojë njohuri mbi formimin e Sistemit tonë Diellor – dhe ndoshta edhe të hedhë dritë mbi yjet me modele të veçanta zbehjeje, si KIC 8462852 ose Ylli i Boyajian, duke ofruar më shumë informacion se sa shpejt shpërndahen re të tilla mbeturinash.

"Për herë të parë," tha astronomi Everett Schlawin i Observatorit Steward të Universitetit të Arizonës, "ne kapëm si shkëlqimin infra të kuqe të pluhurit ashtu edhe mjegullën që shfaq pluhuri kur reja kalon përpara yllit."

Yjet formohen nga një nyjë e dendur në një re gazi që shembet nën masën e vet; duke u rrotulluar, ylli rritet duke grumbulluar më shumë material nga reja përreth, pasi kjo e fundit vendoset në një disk që ushqehet në yllin, si uji që zbret në kanalin e kanalit.

Pasi ylli të ketë mbaruar formimin, çdo gjë që mbetet në disk mund të vazhdojë të formojë elementët e tjerë të një sistemi planetar. Grumbullimet e materialit ngjiten së bashku, së pari tërhiqen në mënyrë elektrostatike, pastaj gravitacionale.

Ky është një proces i çrregullt, me shumë përplasje. Përfundimisht, mjaft material ngjitet së bashku për të formuar planetin.

Mendohet se Hëna jonë u formua kur një trup tjetër planetar u përplas me Tokën gjatë kohës së hershme të Sistemit Diellor.

Udhëhequr nga astronomja Kate Su pranë Observatorit Steward, një ekip studiuesish përdori teleskopin hapësinor Spitzer tashmë të dalë në pension për të bërë vëzhgime me rreze infra të kuqe të HD 166191. Këto gjatësi vale mund të depërtojnë në retë e pluhurit për të parë se çfarë procesesh po ndodhin në mjedise shumë të mbuluara. Përveç kësaj, drita e yjeve e zhytur dhe e riemetuar nga pluhuri shkëlqen me shkëlqim në infra të kuqe.

Midis 2015 dhe 2019, studiuesit mblodhën 126 grupe të dhënash nga ylli, duke kërkuar posaçërisht për retë e pluhurit në orbita që mund të jenë rezultat i një përplasjeje planetare.

Hulumtimi është publikuar në The Astrophysical Journal.